Studenten van team InMotion heeft voor het eerst zijn rijdende elektrische raceauto voor lange afstandsraces gepresenteerd, met een zeer korte oplaadtijd. Door de zelfontworpen koelmethode is het racemonster in staat om in 12 minuten volledig op te laden. Jan Lammers, sportief directeur van de Grand Prix van Zandvoort, Viaplay F1-commentator Melroy Heemskerk en rallyrijder Kevin Abbring presenteerden het event rondom de onthulling, die plaatsvond op de campus van de TU Eindhoven.
Ultieme droom is deelname aan de beroemde 24 uur van Le Mans, met de elektrische raceauto van InMotion. Foto: Gerlach Delissen, via tue.nl
InMotion en de studenten
InMotion startte drie jaar geleden met de bouw van de raceauto, waar momenteel in totaal 35 studenten aan meewerken. De auto reed tijdens testen op Circuit Zandvoort al eens 225 kilometer per uur en kan volgens modellen zelfs richting de 300 kilometer per uur. Bijzonder is het batterijpakket dat dezelfde capaciteit heeft als een standaard Tesla model 3 (58 kilowattuur) maar wel twee keer zo snel oplaadt, namelijk in twaalf minuten. Voor zover bekend is dit de enige elektrische auto voor lange afstandsraces die dat kan. Inmiddels ontwikkelt het team het batterijpakket verder door, met als doel om de oplaadtijd te verkorten tot enkele minuten, een echte pistol dus.
Koeling
Het geheim zit hem in de koeling van het batterijpakket, legt teammanager Ewout Timmermans uit. “Bij het opladen van een batterij komt warmte vrij. Dat voel je bijvoorbeeld ook als je een telefoon oplaadt, die wordt warm. Bij een telefoon praat je over een kleine batterijcel, maar tijdens het snelladen van een batterijpakket met honderden cellen dicht bij elkaar komt minstens duizend keer meer warmte vrij. Daar kunnen de batterijcellen niet tegen, boven de 45 graden degraderen ze vrij snel. Met andere woorden; de inhoud van de batterij neemt af. De auto verliest zijn actieradius en moet vaker worden opgeladen. Bovendien neemt het risico op kortsluiting en brand toe als de batterij oververhit raakt.”
Accu sneller laden: uitdaging
Daarom heeft het team een koelmethode ontwikkeld waarbij koelplaten gevuld met koelvloeistof tussen de modules met cellen zijn geplaatst. Op die manier onttrekken ze warmte aan het batterijpakket zodat de accu sneller kan laden zonder oververhit te raken. “We zijn nu zelfs bezig om de techniek te verfijnen door op celniveau te koelen, waardoor we binnen enkele minuten kunnen laden. Aangezien er zo’n 360 cellen in een batterijpakket zitten, is dat een flinke uitdaging”, verduidelijkt Timmermans … Lees verder
Lees verder op bron: tue.nl