Albert Heijn zet kunstmatige intelligentie in tegen voedselverspilling

Start proef met dynamisch afprijzen van kip en vis

Albert Heijn zet vandaag een nieuwe stap in het verminderen van voedselverspilling met de proef ‘dynamisch afprijzen’. Hierbij worden producten automatisch afgeprijsd op basis van de houdbaarheidsdatum: hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting. Een algoritme houdt rekening met verschillende factoren die de verkoop van een product beïnvloeden om zo de beste korting te berekenen. De proef vindt plaats in de Albert Heijn in Zandvoort bij de gevogelte- en visproducten. Albert Heijn heeft zich voor deze proef laten adviseren door antiverspillingsbedrijf Wasteless.

voedselverspilling

Dit is een mooie manier om voedselverspilling te verminderen en klanten een korting te geven (Genoemde datum is natuurlijk hier een voorbeeld). Foto via nieuws.ah.nl

Kunstmatige intelligentie tegen voedselverspilling

Producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum lopen, prijst Albert Heijn al jaren af met de ‘35% weggooien is zonde korting-sticker’. Deze sticker wordt voor 10 uur ‘s ochtends op producten geplakt en zorgt ervoor dat ze de hele dag met korting verkocht worden. Dit is een mooie manier om voedselverspilling te verminderen en klanten een korting te geven.

Houdbaarheid bepaalt de afprijzing

Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden en zo voedselverspilling te verminderen. Het algoritme houdt rekening met onder andere locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkel. Bij de producten worden elektronische prijskaartjes geplaatst met daarop twee prijzen: de reguliere prijs en afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum.

Samen tegen verspilling

Voedselverspilling is een belangrijk thema in de duurzaamheidsstrategie waar Albert Heijn zich al jaren hard voor maakt. Voorbeelden zijn de samenwerking met de voedselbanken die in 2018 vier miljoen producten kregen, het afwasmiddel waarin sinaasappelschillen een tweede leven krijgen en de samenwerking met Instock, het restaurant dat kookt met gered voedsel. Met deze en andere initiatieven wil Albert Heijn in 2030 bijdragen aan de helft minder voedselverspilling in de hele voedselketen. Dynamisch afprijzen is hierin een volgende stap. Alle informatie, met meer cijfers en actuele voorbeelden, staat op www.ah.nl/duurzaam.

Bron: nieuws.ah.nl

 

2 Responses to Albert Heijn zet kunstmatige intelligentie in tegen voedselverspilling

Geef een reactie